Reklamen har i oppgave å påvirke oss til å kjøpe produktet som blir reklamert for.
Reklamen trenger ikke nødvendigvis å være synlig, den kan også være skjult. Reklame som er skjult kalles enkelt og greit for "skjult reklame". En "skjult reklame" kan f.eks. forekomme i et intervju som blir gjort. Intervjuobjektet kan være en skiløper og holder skiene sine i hånden, mens intervjuet blir gjort. Dette kan være en form for skjult reklame.
Reklamen har som oftest en bestemt målgruppe. Målgruppe er hvem reklamen skal nå ut til. En målgruppe kan f.eks. være ungdom. Hvis det er ungdom som er målgruppen for reklamen er språket tilpasset ungdom, og har kanskje noen sleng ord som ungdommen bruker.
Reklame lages etter AIDA-prinsippet.
Attention - å skape oppmerksomhet om produktet
Interest - å få folk interessert i produktet
Desire - å skape et ønske om å eie produktet
Action - å få folk til å kjøpe produktet. Slik at det ikke bare blir med tanken
Interest - å få folk interessert i produktet
Desire - å skape et ønske om å eie produktet
Action - å få folk til å kjøpe produktet. Slik at det ikke bare blir med tanken
Reklamen om lano håndsåpe er en reklame som har barn, ungdom som målgruppe. Virkemidlene som er brukt i reklamen er humor, familie og felleskap og språket er tilpasset barn og unge.
Av: Marion Hogstad
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar