fredag 22. mars 2013

Reklame og AIDA-prinsippet

Oppgave på skolen om å skrive ned hva vi har lært om reklame og forklaring av AIDA-prinsippet.

Ønsker du å selge et produkt er det å reklamere for det en veldig god måte til å få folk til å oppdage og kjøpe produktet ditt. Du kan enten ha reklame på tv, radio, plakat eller du kan få reklamen din skjult. Skjult reklame vil si at du ikke tenker over at det du ser på er reklame. Tenkt deg et program på tv hvor programlederen har en flaske Imsdal i hånden. Normalt sett er dette noe vi ikke tenker over, men dette kan være skjult reklame. Det å se kjente personer ha forskjellige ting, får oss automatisk litt mer oppmerksom på tingene, og får oss kanskje også til å ville kjøpe det. 

Når du skal reklamere for et produkt er det lurt å tenke over hvor det er best å reklamere for det, og hvilke aldersgruppe du vil nå frem til. Har du bestemt deg for det, blir det lettere å lage reklamen og vinkle den i den retningen du vil. Skal du f.eks. reklamere for klær burde man heller bruke tv eller plakat i stedet for radio.

For å faktisk få folk til å bli interessert i produktet ditt, og gi dem et ønske om å eie det, er det lurt å bruke virkemidler. Du kan bruke humor, som kanskje får kjøperen til å huske produktet bedre. Du kan bruke frykt, altså å skremme dem med at hvis ikke du kjøper dette, skjer det og det. Følelser, status, familie og fellesskap, antihelter, og språket er også virkemidler som er lure å bruke. 

Skal man lage en reklame er AIDA-prinsippet en lur ting å ha i bakhodet.
A = Attention - Å skape oppmerksomhet om produktet
I = Interest - Å få folk interessert i produktet
D = Desire - Å skape et ønske om å eie produktet
A = Action - Å få folk til å faktisk kjøpe produktet


http://www.youtube.com/watch?v=3Irzq3GiLxo&list=UUx3GrvkYiVDapB_SsURKzmA
Reklamen om tine syns jeg klarer å bruke virkemiddelet humor ganske godt.

Av: Kristin Ånesen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar